06/10/2019

Smart Development, the new way of development!

Autor: Lucian Azoitei

In ultimii 50 de ani, cand se vorbea de dezvoltare imobiliară, nu a existat decat o axiomă: locație, locație, locație. În ultimii 15 ani, odată cu schimbarile aduse de noile generații, cu noile direcții sociale și demografice impuse de acestea, direcțiile de dezvoltare s-au nuanțat mult, iar locația este înlocuită cu conceptul de smart development. Locația este accesibilă pentru un grup social mic, de sub 5%, respectiv aceia care își permit financiar să acceseze cele mai bune locații de la momentul respectiv. Sunt un grup demografic restrâns, destul de eterogen și avand un interval de varsta ridicat – pentru că abia atunci acumularea financiară le permite accesul la “The Location”. Totuși, investitiile imobiliare sunt produse pe termen lung si foarte lung – o casă sta in picioare peste 100 ani – și se constată că generațiile următoare ( millenniels si Z) nu mai sunt interesate să plătească un premium mare pentru locație, aceasta este alegerea generației noastre. De aceea, trendul de dezvoltare imobiliară este de a renunta la criteriul locației si de a aplica conceptul de #SmartDevelopment. Ce inseamna smart development?

– servicii, servicii, servicii în loc de locație, locație, locație.

– focusare pe cum sa faci locuirea cat mai plăcută pentru clineti.

– spatii publice, gradini publice, servicii publice ( sala sport, spalatorie, gradinita, zone de socializare, etc)

– servicii ce erau înainte apanajul bogaților devin acum abordabile: conceptul #AffordableLuxury. Finisaje si solutii tehnice luxoase, pază și securitate, infrastructură de suport ( paznic, valet parking, grădinar, etc)

– un mod diferit de locuire, potențat de tehnologie ( aplicații, Google Home, Alexa etc)

– tot ce este trend in digital astăzi este un trend in real estate : focus pe comunicare, verde, atentie la resursele consumate etc.

– inovatie; calitatea vietii; design sustenabil; cladire verde; costuri de mentenanță reduse.

– comunitate; relatii sociale; apartenenta la grup

Toate aceste valori implementate într-un proiect imobiliar ridică mult valoarea proiectului respectiv prin cererea mare subsecventa care are ca efect creștere prețului de vânzare. Creste mult și sustenabil și pentru că există un spațiu mare, între conceptele de smart development si locație fiind de multe ori o diferenta financiară uriașă. Iar generatiile noi, de multe ori se întreabă de ce să plătească pentru locație cand pot beneficia de servicii si o calitate ridicată a locuirii, iar de diferenta sa faca altceva? De exemplu cateva tururi ale lumii?

Noi, la Central District, aplicăm acest acest concepte în proiectele noastre: primul proiect smart development a fost Central District Cuza99 , si este perfecționat la Central District Viitorului 134 si dus la maximum la Central District 4 Elemente, unde am aplicat toate valențele conceptelor.